lördag 21 april 2012

love letter to my child. 22 månader.

leon min älskling, min lilla klippa.
 du är så fantastisk på många sätt. 

du är en liten buse och har allt för mycket bomull i öronen ibland. som när du kastar saker omkring dig, klättrar upp på ryggstödet på soffan och försöker kasta ut leksaker genom fönstret. jag vet att du gör det för att prova, testa, måste se vad som händer. 

du är underbar när du speglar mina ansiktsuttryck. det är svårt att vara arg på dig en längre stund. för du är så hemskt söt. härmar mammas "argansikte" och kisar med ögonen och drar ner och ihop ögonbrynen samtidigt som du snörper ihop munnen, jag tror att det är just då du är världens sötaste och allt ditt bus lyser i dina ögon. 

du är en helt vanlig 22 månaders. tänk, snart två år gammal. i snart två år har vi fått njuta av din närvaro. skrattat tillsammans, gråtit tillsammans och varit arga, både på varandra och på annat.

du är mitt livs kärlek (pssst, säg inget till pappa) nej sanningen är ju den att utan din pappa, din fantastiska underbara pappa, så hade inte du funnits och han är mitt livs kärlek på ett annat plan, ett mammapappaplan.

du är försiktig av dig, men när du känner dig trygg är du en riktig pajas, du älskar när folk skrattar åt dina tokerier. din mormor säger att du är lik mig som liten med ditt bus. din farmor säger att du är lik din pappa som liten, med ditt lugn och tålamod.

du är väldigt kärleksfull, du kommer och kramas, mycket och ofta. oftast när du kramats klart så får man en puss mitt på munnen av dig innan du springer iväg och busar igen. 

du älskar att dansa, när något svängigt spelas kan du inte stå still, rumpan börjar vicka direkt och snart rör sig hela kroppen till musiken.

du är alltid glad, med betoning på alltid. de få ggr (förutom i känsliga perioder) som du blir arg eller ledsen, så går det över på några få minuter, om ens det.

högljudd kan du vara också, men inte av missnöjdhet, utan bara när du fått för dig att kolla hur många decibel du kan komma upp i (vilket är mer än många öron klarar, jag är dock härdad) eller härliga glädjetjut.

du är mycket för att hjälpa till. dukar alltid bordet när vi ska äta. om någon dammsuger så vill du hjälpa till, om inte samtidigt så efteråt. när man torkar och städar så går du och hämtar en trasa du med och börjar damma sånt som är i din höjd.
 du hjälper mig att packa skötväskan med sådant du tycker att vi ska ha med, och det är inga konstiga saker utan typ mockasiner, en extra tröja eller blöjor. du packar alltid upp matvarorna efter vi handlat, ställer upp dom på köksbänken. du hjälper med att plocka ur diskmaskinen och räcker oss saker när vi inte orkar böja oss ner. du kan och förstår så mycket. kan säga långa och krångliga meningar till dig och du förstår.

om man får säga så, så är du precis som jag önskar att du -mitt barn ska vara. glad, kärleksfull, nyfiken och tokig. jag njuter varje dag över att få vara med dig, du är bara liten en gång och jag vill ge dig det bästa. allt. alla möjligheter.

du är fantastisk. we did good. fast vi kan inte ta allt cred, för du är ju du och det spelar en stor roll också.

Inga kommentarer:

tack för titten och välkommen tillbaka :)