lördag 2 juli 2011

vaccination och bvc

I går var vi på bvc igen, det var två månader sedan och det känns som en hel evighet!

Våran bvctant var på semester så vi fick den andra.
Så det här med mått går inte liksom att mäta av olika personer, för alla mäter tydligen olika?
När Leon var 11 månader så mättes och vägdes han och mätte 76,5cm och 9040g.
Igår mätte han 75cm och 9040g. Stackars plutten krymper? haha. Njaaaaa...
Äter gör han massor, men likaså rör sig som en galning! Så det var inte något konstig. Jag är inte viktnojig längre. Den tiden är förbi :)

Denna fredagkväll skulle jag åkt iväg och vart borta till lördag alt söndag, men pga att det var 20 mil dit och inte 10 mil som jag hade trott innan så gick det inte. Jag kände helt enkelt att jag inte kan vara så långt borta från Leon så länge. 2,5h enkel resa OM man har bil, vilket jag inte hade haft heller. Fanns liksom inget alternativ, fick stanna hemma. Blev jättebesviken men ja, när förhållandena är sådana så går det helt enkelt inte.
och tur i oturen...

Leon vaccinerades igår också, fick sina 12månaders sprutor och det var det värsta jag vart med om, de andra två sprut tillfällena var ingenting om man jämför, visst blev han ledsen då med men kunde snabbt tröstas och somnade sedan båda gångerna och sov nästan hela dagarna långa med lite hög temp och ont i låren, inget allvarligt.
Men denna gången, (inte meningen att skrämmas till er som ännu inte gjort detta, alla barn reagerar såklart olika) det var det hemskaste. Han spärrade upp ögonen och man verkligen såg den smärta han fick, han spände hela kroppen och försökte sparka och skrek så att han tappade andan. Båda gångerna.
Hemskt, kände mig hemskt skärrad efteråt också... Nu är det 6 månader till nästa vaccination....
Det märktes verkligen hur medveten han var nu i jämförelse med sist då han var 5 månader gammal. Nu är han 12! Fy. Vill inte tänka på nästa gång...
Efter sprutorna så trodde vi att han skulle bli trött och somna som de andra gångerna.
Trött - Ja.
Somna - Nehejdu!

Var jätteledsen och hade lite temp och såfort man råkade komma åt hans lår så skrek han av smärta. Stackars liten. Fick alvedon som inte verkade hjälpa. Han åt och drack iallafall som vanligt. Efter 3h av försök att få liten övertrött Leon att sova så la jag mig i våran säng med honom och där somnade han efter en stund och sov sedan 1-1,5h. Jag åkte iväg för lite tygshopping medans Leon sov. Sen ringer vincent mig och berättar att Leon är slö, vill inte röra sig, gråter så fort man rör honom och varit så sedan han vaknade. Jag fick panik, bad Vincent ringa 1177 direkt och där sa dom att han kanske hade lågt blodsocker så vi skulle prova att ge honom lite svag saft men om det inte funkade så sa hon på 1177 att om det var hennes barn så hade hon åkt till barnaukten.. Men så innan jag kom hem igen var Leon igång. Lite saft hade gjorde susen. Men jag blev så rädd, just med vaccination så vet man ju inte riktigt hur dom reagerar på det dom får i sig. Oftast är det ingen fara, men man vet ju aldrig.
Sen på kvällen tog det hundra år igen att natta honom. Vill inte sova, kommer inte till ro, vill inte ens ligga ner. Men tillslut så.... tills kl 23 någonting. Då vaknar han och är helt kokhet, sängen är blöt han är dyblöt. Han gråter hysteriskt. 38.9 i temp, ger alvedon och när han är lugn och go igen så ger vi honom vatten och sedan nattar honom igen, går inte, han vill inte ligga still. Vi lägger oss allihopa i vår säng istället. Men inte heller där kommer han till ro så vi får börja om i hans säng igen. Tog 1h.

Morgonen började bra, vi åt frukostbuffé på Java och sedan gick vi en sväng. Han hängde då i sjalen och hade det bra. Men sen efter vi kom hem har han gråtit av och till resten av dagen. Pluttig och känslig heeeela tiden. Vill ingenting förutom att hänga i famnen. Petar man på honom så gråter han. Lite förhöjd temp bara, men fått alvedon för sina onda lår.
Ville inte sova, men sååå trött. 3h försenat blev det idag med. Somnade tillslut i vagnen i sovrummet. Sov 30min.
När han vaknade var han återigen väldigt slö, rörde sig inte och grät när man rörde på honom och dessutom ville han inte äta. Blev orolig igen så vi ringde 1177 och där frågade dom knappt något efter att vi sa att han fått 1års sprutorna. Hon skyllde allt på dom och sa att det viktigaste är att han dricker.. Efter ett långt tag(2h) så slutade han gråta/plutta för exakt allt och kunde leka lite. Åt middag duktigt och drack ordentligt.
Sen var det dags att sova. Trött kille ville inte sova, vincent kom ut efter 30 min, stod inte ut. Leon stod bara i sängen och kastade nappar och vägrade ligga utan blev bara hysterisk :(
Jag bytte av och fick trilskas på alla möjliga vis för att ens få ner honom i sängen utan att bryta ihop.
1,5h senare (= sjuttioelvatusenmiljoner gånger av blinka lilla stjärna senare) så sov han. pust.


Härligt vi har det va....? Kände bara att jag behövde skriva av mig lite. Och om någon har några stöttande ord så är dessa välkomna! :)
Kan ju säga att det verkligen var tur i oturen att jag blev hemma. Hade inte velat vara borta när Leon mår såhär samt att det är grymt tufft att ta hand om en sjuk bebis själv.

Men vad gör det när man får höra detta härliga skrattet emellanåt :) 
(att morsan är knäpp vet väl alla redan ;))

dutti kille släcker lampan och klappar redan åt sig själv ;*

20110701. 12 månader.
Längd; 75cm (?)
Vikt; 9040g
Huvudomfång; 44cm


tidigare statusar;
20100625. Nyfödd.
Längd; 49cm
Vikt; 2955g
Huvudomfång; 34cm

20100706. 11 dagar. Hembesök.
Vikt; 3140g

20100713. 18 dagar.
Längd; 52cm
Vikt; 3410g
Huvudomfång; 36cm

20100720. 25 dagar.
Längd; 53cm
Vikt; 3660g
Huvudomfång; 36cm

20100726. 1 månad.
Längd; 54cm
Vikt; 3940g
Huvudomfång; 36,5cm

20100816. 52 dagar.
Längd; 57cm
Vikt; 4735g
Huvudomfång; 37,4cm

20100906. 73 dagar.
Längd; 60cm
Vikt; 5090g
Huvudomfång; 38cm

20100923. 3 mån.
Längd; 61,5cm
Vikt; 5420g
Huvudomfång; 38,5cm

20101007. 3½ mån.
Längd; 63cm
Vikt; 5450g
Huvudomfång; 39cm

20101014. 3 mån 3 veckor.
Längd; 64cm
Vikt; 5840g
Huvudomfång; 39,4cm

20101123. 5 månader
Längd; 66cm
Vikt; 6480g
Huvudomfång; 40,5cm

20101220. 6 månader.
Längd; 69cm
Vikt; 6905g
Huvudomfång; 41,2cm

20110223. 8 månader.
Längd; 70,5cm.
Vikt; 7800g.
Huvudomfång; 43,5cm.

20110427. 10 månader.
Längd; 73,5cm
Vikt; 8620g
Huvudomfång; 43,5cm

20110525. 11 månader. 
Längd; 76,5
Vikt; 9040g

3 kommentarer:

Vincent sa...

Du är bäst :* Hoppas verkligen detta lägger sig väldigt snart <3

Minna sa...

Men fy! Jag hade nog fått panik och åkt in. Lugna ni verkar vara :) Vet inte hur många gånger jag har åkt till akuten och sen har mina små monster varit piggast i väntrummet, kul! Mina har inte reagerat speciellt när de fick den sprutan för det är ju samma som de fått tidigare. Agnes eller om det var Ella fick nog feber. Jag tycker det låter som den där BVC-tanten stack fel.

Catrin sa...

Stackars er! Inte lätt för Leon eller för er för den delen. Hoppas det känns bättre snart! KRAMAR till er alla <3<3

tack för titten och välkommen tillbaka :)