måndag 17 januari 2011

Matrutiner ¤

tack för alla era tips.
jag tänkte lägga upp dom här så jag själv lätt kan gå tillbaka och läsa alla eftersom jag fått svar på många olika ställen.
Tar inte med era namn ifall någon inte skulle vilja det.
TACK för hjälpen!

...
Jag tänkte på samma sätt som du men det har löst sig supersmidigt i och med att Ludwig börjat med välling också så får han i sig mer mat än tidigare då han bara åt smakportioner av pure och gröt. Så här ser Ludwigs matvanor ut i dagsläget:
Tidig morgon - välling

Förmiddag - gröt med fruktpuré
Lunch - Puré med mat
Mellanmål (ibland om det behövs) - frukt tex banan
Middag - gröt med fruktpuré
Kvällsmål - välling
Är ju första barnet för mig också så man får testa sig fram och se vad som funkar. Välling var absolut ingen hit först men efter att ha "lurat" Ludwig med lite socker de första veckorna så älskar han nu sin välling och det är mysigt att få gosa med sin pojke med vällingflaskan nu när man slutat amma!
Tanken för oss är att när Ludwig så smått kan börja äta mer maträtter och till och med äta lite själv med händerna så tänkte vi byta ut ett gröt-mål mot mat-mål så han istället får två mat-mål istället för gröt-mål!
...
Sandra ammar mest än, hon äter en halv portion gröt till lunch men det är så långt vi kommit
Vill du fortsätta amma ett tag till så gör det. Du kan ju t ex amma på morgonen och vänta någon timme innan du ger den riktiga frukosten.
3 mål på en dag låter lite lite om man inte äter någon annat. När mina slutat amma helt har de oftast ätit gröt/välling till frukost, mat till lunch, frukt till mellis, mat till middag och så gröt/välling till kvällsmat. Men det är nog bara Pontus som fått i sig motsvarande en hel burk vid varje mål. Kasper tror jag aldrig kom upp i den mängden innan han började äta vanlig mat kring året.
...
7.00 Frukost ammar
9-10 mellis ammar (det är inte alltid det behövs och ibland ger vi någon frukt)
11.00 Lunch puré
14-15 mellis ammar
17.00 Middag gröt
19.45 Välling + ammar
Imorrn börjar jag plugga och då kommer jag mest amma morgon och kväll och som mellanmål när det går. Vill försöka att fortsätta att amma en gång under dagen ett tag till.
Middagsgröten kommer vi så småningom byta ut till puré så då kanske man kan ge gröt till mellis.
...
Jag ammar inte heller så mycket under dagen men jag ammar morgon, kväll och natt.
Jag försöker även amma när jag klätt på Malin ytterkläderna innan jag sätter henne i vagnen, försöker även få i henne en slurk när hon vaknar efter middagsluren.
...
Har Liten blivit så stor redan! ;) Jag minns inte riktigt, hittade att jag skrivit i hans bok Anton 8 månader: Vaknar vid 7, ammas/välling, frukostgröt vid 9, purelunch vid 11-12, kvällspure vid 17, kvällsmål med välling vid 20 sover hela natten. =) Men jag tror även jag ammade vid behov mellan måltiderna. Jag delammade Anton tills han var 9 månader. Förstår att det måste kännas konstigt att inte amma för dig, du som kämpat så mycket! Massa kramar
...
Min äldsta var väldigt tidig med mat och när hon var 8 mån åt hon gröt till frukost, frukt, lunch samma mat som vi fast i pureform. Mellis i form av yoghurt o banan, middag samma mat som vi, fast i pureform och sen ibland ersättning till kvällen beroende ur mycket hon åt vid middagen eftersom vi äter runt 6-tiden.
Med de andra två tog smakisar och introduktionen av mat lite längre tid. Så när de var runt 8 månader åt de oxå gröt till frukost, frukt, fortfarande åt de enbart kokt mat i form av pure till lunch, mellis yoghurt o banan, middag fick de smakisar av vår mat och sen Ella fick ersättning till kvällen o Agnes välling. Ella o Agnes åt nattmål väldigt länge medan Julia slutade med nattmål redan när hon var tre månader.
Mina tjejer får och har alltid fått frukt vid 10-tiden ungefär eftersom de vaknar så tidigt. Mina två första barn vägrade välling så därför fick de ersättning istället medan minstingen blev en äkta vällingunge.
Tycker också tre mål låter lite, lite. Vill han inte amma kan du kanske börja introducera mellis. Annars tycker jag väll du ska göra det som funkar och känns bäst för dig o lillen. Det är ju i slutändan han som bestämmer oavsett om mamma är redo ;)
...
Edith äter ungefär såhär under ett dygn:
Kl.8.00 - En portion Mild Havregröt
kl.10.00 - Ammar (endast vissa dagar)
kl. 12.30 - Några skedar rotsakspuré + några skedar fruktpuré som dessert.
kl.15.00 - Ammar (endast vissa dagar)
kl.17.00 En portion Mild Havregröt
Inför natten (tiden varierar): ca 150 ml Mild Havrevälling.
Under natten ammar jag henne ca 2-3 gånger.
Som du vet längtar jag tills den dag då jag kan sluta amma. Jag ska höra med BVC vad jag kan byta ut fm- och em-amningen emot. Jag har provat med att ge banan på em istället men det avskyr Edith. : (
...
har en matbok ifrån semper hemma som jag läste mycket i. Du kan låna den när jag letat fram den.. Iaf där står det hur ett barn ska äta mån för mån och vad som är lämpligt att ge samt recept.. 6-8 mån tror jag att de ger ex som välling/gröt till frukost, mellis(frukt eller annat) lunch, em mellis, middag och Välling/gröt till kvällsmat.. Låter mycket kanske men kev åt så =). kram
...
kl 8 - Gröt
kl 11 - puré ( typ köttfärssås och spagetti)
kl 14 - puré ( nån annan "riktig" mat)
kl 17.30 - Gröt
kl 19 - välling
ungefär så ser Mysans matschema ut :)
...
inte så lätt, speciellt om man inte känner sig redo och det känns som att beslutet fattas utanför ens egen bestämmandeförmåga. jag kan inte påstå att jag kommer ihåg hur dagarna såg ut där runt 7-8 månader, men jag delammade länge länge, äv...en om båda barnen gillade "vanlig" mat och gröt och åt bra. dels gav jag ofta bröstet efter mat/gröt/välling - ibland ville de inte ha, men oftast även om det kanske inte var så mkt. runt 10 mån slutade jag nattamma, för jag orkade inte vakna på nätterna längre. jag trodde att det skulle minska av sig själv när J blev större och när hon åt ordentliga portioner gröt eller välling, och det verkade så ett tag, men sen började det gå åt andra hållet och det var uppenbart att hon höll på att vänja sig vid att vakna och snutta lite på natten bara för att det var mysigt, så då avvande jag henne. men jag fortsatte att amma morgon och kväll, och sedan i princip bara kväll + som komplement till andra mål ibland (men mest bara som en mysstund och sista mål efter gröt/välling på kvällen, innan läggning. det fortsatte jag med till nästan 2 år och det gick bra med mjölkproduktion trots att det bara var nåt mål om dagen, och ibland var jag borta och det blev inget alls
Hej Gumman.. FOrtsätt att småamma så långe du vill det.. Jag gjorde det ända till 10 månader. Så ammade jag på kvällen, ibland natten och ibland dagen. Tror att han kommer att behöva välling eller ersättning om han inte ammar.. Han är ju ba...ra 6 mån. Vet inte om det räcker då med bara fast föda.
Jag tycker att du ska fortsätta amma. Om det är det du vill givetvis. Annars träna honom med flaska...
Runt den åldern med W så åt han 3 mål om dan. Ibland nån fruktpure mellan men mest amning imellan målen ....
...
Mitt tips låna eller köp boken Mat för barn och deras föräldrar av Latita Lindberg. Jag köpte den och använder den flitigt i perioder. Här finns tips till den första maten, småbarnsmaten - hela familjens mat.
Recpet på goda luncher o middagar
Temauppslag.
Varma o kalla såser
Efterrätter
Mat vid speciells behov t ex magsjuka
hållbarhet i frys
kryddguide
Ska man köpa en matbok så ska man ha den här och jag tycker nog att alla barnfamiljer borde ha ett ex. ;)Allt från vardagsmat till fredagsmys och festligare mat
...
kärlek

Inga kommentarer:

tack för titten och välkommen tillbaka :)