söndag 16 januari 2011

sluta amma?

Suck... är det dags? är jag redo?

leon verkar redo..

Jag har nu i över en veckas tid bara ammat på natten och mellan måltider då leon äter gröt till frukost, pure till lunch och gröt till kvällen.

Idag har han inte ammat någonting mellan måltiderna, han har inte vart ett dugg intresserad... jag är inte riktigt redo att sluta amma, fast jag känner ju att jag inte har direkt mycket mjölk längre. Jag har inte pumpat, men dom är aldrig så fylliga som dom vart förut när jag helammade.  

Men men, jag tänker att tre mål kanske är lite lite?
Så om han inte är intresserad av tutten emellan så kanske jag ska lägga till något mål? Jag var inte riktigt beredd på detta, jag hade tänkt att jag skulle delamma i flera månader till.. minst.
Om jag ska vara ärlig känner jag lite.. diss.. :( han har vuxit ifrån mig typ...
Jag vet att det inte är så, men det är så det känns..

Men jag är glad och stolt över att mig själv att jag kunde helamma i 5 månader och delamma till nästan 7 månader.. om jag slutar helt om en vecka..
Jag älskar att amma, även om vi hade det väldigt jobbigt där ett tag pga sjukhushistorien och jag fick kämpa som en galning för att få det att fungera så var det värt varenda minut av tårar.
Kommer absolut amma nästa barn och förhoppningsvis går det lättare.


Ni som har små bebisar(eller minns när era var små)?
Hur ser era dagar ut matmässigt? (6-8 månader)
Hur, vad och när äter dom??



kärlek

8 kommentarer:

Catrin sa...

Har Liten blivit så stor redan! ;) Jag minns inte riktigt, hittade att jag skrivit i hans bok Anton 8 månader: Vaknar vid 7, ammas/välling, frukostgröt vid 9, purelunch vid 11-12, kvällspure vid 17, kvällsmål med välling vid 20 sover hela natten. =) Men jag tror även jag ammade vid behov mellan måltiderna. Jag delammade Anton tills han var 9 månader. Förstår att det måste kännas konstigt att inte amma för dig, du som kämpat så mycket! Massa kramar

Minna sa...

Hoppas din man mår bättre :) Min är som tur var uppe ;)
Min äldsta var väldigt tidig med mat och när hon var 8 mån åt hon gröt till frukost, frukt, lunch samma mat som vi fast i pureform. Mellis i form av yoghurt o banan, middag samma mat som vi, fast i pureform och sen ibland ersättning till kvällen beroende ur mycket hon åt vid middagen eftersom vi äter runt 6-tiden.

Med de andra två tog smakisar och introduktionen av mat lite längre tid. Så när de var runt 8 månader åt de oxå gröt till frukost, frukt, fortfarande åt de enbart kokt mat i form av pure till lunch, mellis yoghurt o banan, middag fick de smakisar av vår mat och sen Ella fick ersättning till kvällen o Agnes välling. Ella o Agnes åt nattmål väldigt länge medan Julia slutade med nattmål redan när hon var tre månader.

Mina tjejer får och har alltid fått frukt vid 10-tiden ungefär eftersom de vaknar så tidigt. Mina två första barn vägrade välling så därför fick de ersättning istället medan minstingen blev en äkta vällingunge.

Tycker också tre mål låter lite, lite. Vill han inte amma kan du kanske börja introducera mellis. Annars tycker jag väll du ska göra det som funkar och känns bäst för dig o lillen. Det är ju i slutändan han som bestämmer oavsett om mamma är redo ;)

Marie sa...

Edith äter ungefär såhär under ett dygn:

Kl.8.00 - En portion Mild Havregröt
kl.10.00 - Ammar (endast vissa dagar)
kl. 12.30 - Några skedar rotsakspuré + några skedar fruktpuré som dessert.
kl.15.00 - Ammar (endast vissa dagar)
kl.17.00 En portion Mild Havregröt
Inför natten (tiden varierar): ca 150 ml Mild Havrevälling.

Under natten ammar jag henne ca 2-3 gånger.

Som du vet längtar jag tills den dag då jag kan sluta amma. Jag ska höra med BVC vad jag kan byta ut fm- och em-amningen emot. Jag har provat med att ge banan på em istället men det avskyr Edith. : (

Anonym sa...

har en matbok ifrån semper hemma som jag läste mycket i. Du kan låna den när jag letat fram den.. Iaf där står det hur ett barn ska äta mån för mån och vad som är lämpligt att ge samt recept.. 6-8 mån tror jag att de ger ex som välling/gröt till frukost, mellis(frukt eller annat) lunch, em mellis, middag och Välling/gröt till kvällsmat.. Låter mycket kanske men kev åt så =). kram tess

Fanny sa...

kl 8 - Gröt
kl 11 - puré ( typ köttfärssås och spagetti)
kl 14 - puré ( nån annan "riktig" mat)
kl 17.30 - Gröt
kl 19 - välling

ungefär så ser Mysans matschema ut :)

frida sa...

Förstår att det känns konstigt, men du behöver ju inte besluta dig för att sluta om du inte vill. Du kan ju erbjuda tutten till plutten så länge du har mjölk, vill han inte ha så är det ju inte mycket att göra, blir ju ett rätt naturligt avslut på amningen tids nog då. Men det går ju i perioder, ibland verkar dom inte alls vilja ha flaska/tutte och ibland är det tvärt om. tycker du är så duktig som kämpat så! så du ska verkligen vara stolt.

Minna sa...

Mitt tips låna eller köp boken Mat för barn och deras föräldrar av Latita Lindberg. Jag köpte den och använder den flitigt i perioder. Här finns tips till den första maten, småbarnsmaten - hela familjens mat.
Recpet på goda luncher o middagar
Temauppslag.
Varma o kalla såser
Efterrätter
Mat vid speciells behov t ex magsjuka
hållbarhet i frys
kryddguide
Ska man köpa en matbok så ska man ha den här och jag tycker nog att alla barnfamiljer borde ha ett ex. ;)Allt från vardagsmat till fredagsmys och festligare mat

Yohanna sa...

Åh... :( Jag hamnade i litegrand samma känsla i våras när jag skulle trappa ner. Jag hade ammat jättelänge (helamning 9mån pga att vi var i Thailand = mest hygieniskt och alltid maten med oss!) och lillan var STOR så det var absolut läge. Men jag ville komma hem först (=hon var 9mån då) och känna mig trygg och lita på barnmaten. Men mjölken sinade ganska fort på mig också när jag väl började delamma.. Jag gav puré men hon var ganska ointresserad, gröt dröjde ett bra tag innan hon accepterade.. å det var lite olika varje dag minns jag. Det var en väldig "dagsform".. Men hur gammal är din lille? Min mjölk sinade kraftigt när jag blev akut magsjuk (någonvedervärdig kramp och brutal smärta - ambulans.. ingen hittade vad det var dock.. ev. tarmvred?) Jag tycker du "går på känn" - det gjorde jag.. Du märker ju om han inte är nöjd, det har man ju lärt sig se efter den tiden! :) Använd amningen som ett TILLÄGG så ordnar det sig suveränt bra. Det var en kamp mot sina känslor när jag skulle trappa ner också, måste jag veeeerkligen säga.. "Vad ska hon NU ha mig till då?!" Det tog ett par månader innan jag helt kunde släppa den känslan faktiskt... En stor tomhet. Å så tyckte jag det var så bökigt å släpa med sig mat när man skulle iväg å allt sånt... Meeen men, jag svarar gärna på tusen frågor och ger dig alla råd jag kan om det du VILL! Bara å tjoa!! :) :)

tack för titten och välkommen tillbaka :)