onsdag 20 oktober 2010

grubblar...

nu är det om mjölken och amningen igen.. kan inte somna för jag ligger och grubblar... som känt har vi börjat med tillägg på kvällen och natten. Leon äter glatt hela 130 ml efter tutten till kvällen och sedan hälften efter tutten på natten. men på dagarna känns det som att han inte längre blir helt nöjd? börjar det sina helt? jag kommer ju aldrig komma ikapp om det är så att han vill fortsätta ha sådär mycket.. hur ska jag göra?
ska jag börja pumpa efter varje gång han ätit? för att öka produktionen? men då betyder det att jag ska sitta hemma hela dagarna för att kunna dra fram pumpen efter varje amningstillfälle... kul.. not. Jag ammar Leon ca 5-6 ggr per dag. På morgonen och två mål till så känns det som att det finns så det räcker och han är nöjd.. men sen vet jag inte. han äter en stund men sen släpper han och tar inte bröstet igen. jag provar för att se om det finns. första halvan av dagen så sprutar det typ. andra halvan så är det slut.. känns inge bra :(
jag börjar känna att det kanske inte var någon fas att Leon behövde lite extra och jag hade lite för lite. utan nu är det så jämt..

han har även blivit väldigt lättdistraherad när han äter, om jag pratar med någon eller ens svarar på tilltal så släpper han genast tutten och bara tittar på mig, sen är det inte säkert att han vill ta tag igen. detta känns frustrerande.. det brukar inte göra något att det är stök runtomkring, så länge jag inte säger något.. suck..

ska höra med bvc imorgon vad jag ska göra med mina tutts.. jag vill ju helamma.. jag saknar att helamma. jag saknar hårda tuttar på dagen... frukost-tutten har alltid hunnit hårda till sig under natten.. men sen är det mjukt resten av dagen.. 

detta gör mig inte mindre depp..
kärlek

6 kommentarer:

Frida sa...

Gumman du är så duktig, och stark!
Jag sitter ju lite i samma båt, som du vet.. och jag resonerar som så nu, atts å länge har jag mjölk i tuttarna så är det såklart att jag ska amma, men jag tänker inte sitta hemma och pumpa pumpa pumpa hela dagarna. Om man skulle göra det, tror jag att någonting annat skulle bli lidande, kvalitetstid tillsammans tex?
Jag vet att det är jobbigt och självförtroendet känns sådär, men.. vad ska man göra då? det är ju inte direkt med flit.
Jag tror att du, och Leon med för den delen skulle må bättre av att bara gilla läget, amma så mycket du kan och ge tillägg resten.
Jag tror Leon blir lyckligare av att ha en glad Mamma än att få tuttmjölk.
Du är så duktig, glöm aldrig de. :)

Anneli S sa...

Hej, har läst lite i din blogg om hur du kämpat med amningen, och det känns "skönt" att läsa eftersom det har börjat krångla enormt för min del också! Känns som om det aldrig räcker till, speciellt inte på kvällarna. Selma tar inte tillägg så istället vaknar hon varannan timme på natten och skriker av hunger, det känns ju verkligen inte kul. Det är som du säger att man bara ammar och ammar men ändå så räcker det inte. Jag har egentligen inget råd att komma med, men jag börjar fundera på om det bara är så att Selma helt enkelt blivit för stor och glupsk för att helammas.. Även om det känns tråkigt. På bvc fick jag tipset att amma så mycket jag kunde under en hel dag för att få igång produktionen men det är ju inte så lätt att amma när det inte finns nån mjölk! Vad har du fått för tips?

Anonym sa...

AAW.. Gumman!! Ja prata med BVC.. Det tycker jag..
JAg förstår att du är ledsen och besviken.. Jag finns här för dig. Så du vet.

Hanna sa...

det spelar ingen roll om brösten är hårda eller mjuka. du kan ha lika mycket mjölk även fast dom inte är hårda..
Mina barn har också stört sig på om jag pratar när dom ammar.
Hoppas du får ordning på amningen men även om du inte får det så får du spara amningen till nästa barn om du ska skaffa en till.
Alla barn vill inte amma :(.

Men du är ändå en super bra mamma.
Och lilla Leon Älskar dig lika mycket för det <3

matilda o tintin sa...

Jag kom o tänka på en sak.. äter och dricker du ordentligt på eftermiddagen?? Det om nått är ju viktigt för mjölkproduktionen.. bara en tanke!
Leon är ju mer medveten nu o är nyfiken på omvärlden, sån är Tintin o man får ju anpassa sig o sitta tyst ett tag, ibland i lugn och ro.. dom vill ju oxå vara med där det händer såklart. :-)

Anonym sa...

Hej, mitt tips är anis,fänkål och kummin thé det ökar produktionen det gör även soyamjölk. Har funkat för mig, hoppas det gör det för dig :)

tack för titten och välkommen tillbaka :)