onsdag 19 maj 2010

v.35+0 och 35 dagar till BF ¤

Ja hörrni! Vart tog alla dagarna vägen?? Nyss var det 35 dagar kvar tills jag skulle gå på min semester, och nu har jag redan vart ledig i snart två veckor? Hm. Konstigt. Har ännu inte haft en lugn stund, kanske därför det inte märks att dagarna flyger iväg?

Idag har jag vart barnvakt åt Kevin, som är lite för mammig&pappig för att vara helt nöjd... Ca 10 minuter efter att Tess hade åkt för att simma så blev Kevin lite putt, försökte med allt möjligt, men till slut så gav jag upp, fixade fram käk till kevin som han åt och var glad, sedan blev det blöjbyte och sen ut. Såfort vi kom ut så fick kevin ett stort leende på läpparna.
Skruttunge! Det blev lite av en pärs, man tror att man orkar mer, men lets face it ;) Jag är gravid i v 36, kanske inte ska lyfta och bära så mycket. När jag väl var på väg upp på stan så kände jag hur mina ben började svika, med den kvava luften vi haft dom här senaste dagarna gjorde inte saken bättre. Så fick jag ett sms av min kära syster som skrev att hon skulle straxt äta lunch så hon skulle ta en paus i sitt pluggande, så jag var lite fräck och bjöd in mig själv på lunch hos henne. Kände att jag behövde lite hjälp :)
Under tiden lunchen stod i ugnen så kom Malin och Claudia in till stan, skulle träffa dom egentligen på stan men dom kom upp till Catrin också.
TACK älskade syster för mat och hjälp! Förlåt att du fick liiiite längre paus från plugg än vad du ville.





Innan vi ätit klart så kom Tess och hämtade upp Kevin :)
Efter vi ätit lunch så gick jag och Malin ut på stan, tog en mjukglass, kikade lite i affärer och sen var det dags att gå hemåt för att möta upp Vincent för att dra till föräldragruppen. Vinka hejdå till Malin och Claudia och träffade på ett par ifrån vår föräldragrupp, som hade parkerat på våran gata, vilken koinkidink ;)
Stod och pratade en stund innan det var dags för oss att dra till föräldragruppen.

På föräldragruppen fick vi först se en kort förlossningsfilm. Som var gjord på något av stockholms sjukhus, man fick följa två pars förlossningar. Lite av "drömförlossningar", med endast lustgas som smärtlindring.. hm?
Efteråt diskuterade vi filmen lite och det var ju en grej som flera av oss tyckte var lite dumt. För vi fick också veta att 60% av alla förlossningar utförs med EDA.
Men BM förklarade att det är svårt att göra förlossningsfilmer som inte gör att man blir skrämd och det kan jag ju köpa. Men ändå.
Det var en annan barnmorska denna gång än första gången, även denna väldigt bra tycker jag. Jag har ju förlossningen "runt hörnet" så jag hade ju en del frågor och hon tog sig verkligen tid att förklara och svara på dom frågorna man hade. Kändes superbra. Fick till exempel veta att det här med att vissa har fått höra att man kan bli nekad Epidural pga att man öppnat sig för mycket att det är "för sent" är inte riktigt såsom det är. Det är aldrig försent att lägga den i princip, för man kan aldrig veta hur lång tid sista öppningsskedet kan ta. Så man kan alltid lägga, även om man pga dom biverkningarna som det kan ge kan göra att förlossningen tar ännu längre tid. Men men. En annan sak det här med "Tidig hemgång" som man fått höra att på USÖ så vill dom (eller snarare dom skjutsar iväg en) att man ska åka hem efter 6 timmar vid en "normal" förlossning är inte sant. Det är mer som ett erbjudande att man får åka hem efter 6 timmar om man vill. Man får alltså stanna om man vill, det blev jag väldigt glad över kan jag säga. Visst dom kan inte lova att det finns plats för pappa att stanna, men med det antar jag att dom menar att dom inte kan garantera en säng till pappan? Han får väl stanna om han vill? Jaja, jag ska fråga min barnmorska nästa vecka när vi har våran koll.



När vi satt där och pratade en massa så var våran lilla en galning i magen. Trodde nästan att h*n var påväg ut, jag satt som en kratta och det gjorde ont i magen av alla kickar samtidigt som jag trodde att jag skulle kissa på mig, och självklart satt jag längst in så det var inte smidigt att ta sig ut till toaletten.
Pust!
När vi kom hem så gjorde vincent hembakad pizza, det var mumsigt! :)

Orkade inte upp på stan för att hejja på syrran på vårruset, men jag hoppas att hon inte blev alltför ledsen för det :)

kärlek



2 kommentarer:

Catrin sa...

Det blev en trevlig paus, så det var ingen fara! Det var roligt att träffa er allihopa!

Jag blev inte alltför ledsen för det, det gick bra med det hejja hejja sms jag fick ;)

Bra att du fick bra svar på dina frågor på föräldragruppen!
Massa kramar

Vincent sa...

"Koinkidink" ^^

KÄRLEK <3

tack för titten och välkommen tillbaka :)