måndag 21 maj 2012

Vecka 19, 4-13 maj. Vecka 20, 14-20 maj.

Graviditet nr 2. 
Plus den 29/1
Hälsosamtal hos bm den 1/2
Blodprov bm den 23/3
Kub den 29/3


Rul den 10/5


v18+0
+2.3kg (sammanlagt)
Den här veckan ska vi på ultraljud!
Jag är så himla spänd att jag inte kan tro det själv!! Har ibland lite svårt att tro att jag är gravid, vilket iofs är ett gott tecken för det betyder att jag inte längre mår pyton jämt :)
Undra vad bebisen kommer säga oss, hur stor, när bf blir, om hen tänker visa om vi ska få en till plutt i familjen eller en plutta :) egentligen är det inte viktigt, något av det, det viktigaste är att dom ser att vår bebis mår bra :)

Men både jag och Vincent har alltid sett oss själva som föräldrar till döttrar, så det är klart vi önskar oss en dotter, men Leon har ju visat oss att söner är helt fantastiska! :) jag har bara så svårt att föreställa mig hur nästa pojke kommer se ut, hade ju ingen aning med Leon heller och han blev ju världens finaste, så jag är inte orolig. Flicka däremot har jag sett framför mig hela livet :) men nu när vi ser på Leon hur vår blandning blir så tror jag inte att min bild stämmer heller ;) så nej, jag bara babblar, är bara så nyfiken på hur nästa barn kommer se ut :) dom jag känner och umgås med som fått två barn, dom flesta faktiskt fått samma kön. Kan inte säga att jag tycker någon av dom ser ut som sina storasyskon när dom var lika pluttiga. Knasigt va? Så vi kan ju inte ens kolla på Leon för att ha en aning om hur nästa ser ut! :D Leon har vi alltid tyckt verkligen var en 50/50% och hur blir nästa blandning? 30/70, 90/10? :D
Det är verkligen som julafton, fast hundra tusen ggr bättre! Och längtan är större. Och man kan inte fuska :) visserligen kan man göra 3D ul, men det är ju ändå inte samma sak.

Ååååå blir helt pirrig i kroppen när jag tänker på att vi har rul i övermorgon! iiiiiih!

10 maj - dagen för rutinultraljudet!
Nu har jag känt bebisen flera ggr på rad, massa buff och putt längst ner i magen nu på morgonen :D underbart, kan inte låta bli att le, känns så härligt!
Vincent har också känt bebis flera ggr nu!!

Det gick jättebra på ul :) fick titta lääänge för hon som gjorde ultraljudet utbildade en annan samtidigt. Jättebra, trevlig och noga. Gick igenom hela kroppen och förklarade noggrant och pedagogiskt. Vi fick se allt i huvudet, hjärnhalvorna och allt, sedan ögonen, ögonlinserna, och sedan ögonlocken som blundade hårt. Näsborrarna och överläppen. Vi tittade mycket och länge på hjärtat från alla håll och vinklar och lärde oss mycket om hur hjärtat fungerar. Hon sa att om det hade funnits hål i hjärtat med blåsljud så hade hon sett det där, dock ej små blåsljud som bebisar kan ha som växer igen av sig självt. Kändes väldigt skönt att få se, höra och veta då en vän till oss fick ett barn med två hål i hjärtat och som fick gå igenom stor operation som liten plutt bebis. det barnet mår jättebra idag :) och det är vi glada för.
Sedan urinblåsan fick vi se som var lite fylld och det var bra för då vet vi att det finns njurar som fungerar. Fick se bålen, ryggrad och huden. Helt sjukt hur mycket man faktiskt kunde se! Sen armarna som hen hade uppe vid huvudet, först såg det ut som vi fick en slängpuss!
Benen som var livliga och alla benen i benen. Små fötterna, och det var helt underbart! Vi fick se lilla foten i jättebra bild och den såg precis ut som leons lilla lilla bebisfot med spretiga tår! Underbart att vi får två barn med så underbara fötter!! (jag som aldrig någonsin tyckt om fötter innan, men mina barns fötter är ljuvliga!) mina barn.... I plural! Lycka!
När hon var färdig så frågade hon om det var något vi ville att hon skulle kolla på, och vi sa att om det går vore det kul att veta kön.
Och hon frågade vad vi trodde och vi sa att vi har en pojke hemma så vi tror att det blir en pojke till, även om man hoppas lite på en av varje.
Det var svårt att nå fram och se ordentligt då hen låg precis med benen under min navel och då blir det mörkare på skärmen plus att jag har moderkakan i framvägg så det var svårt att se. Men efter att jag fick hosta lite, upp och hoppa på golvet, legat på olika sidor så fick hon fram och så sa hon och pekade på skärmen på det som hon såg var könsdelarna........ "en flicka!" Min första respons var "NÄHÄ?!" Hon sa att hon var ganska säker men att dom kan se fel ibland. Och sen tittade hon lite till och sa sen "jo men det är en flicka" :) :).
Har inte riktigt kunna smälta det ännu. Vi trodde att vi skulle få en gullpojke. Det är därför vi inte gått ut med det officiellt på en gång. Vi är inte speciellt könsfixerade men det är ändå något speciellt att ha en av varje. Det blir nytt igen på något sätt när man får en av de andra könet också. Jag vet att jag säger emot mig själv, och det stör mig lite att det är så viktigt för mig, ett barn är alltid ett barn, vårt barn, ett fantastiskt barn oavsett kön. Men sådana är mina känslor, lite motsägelsefulla men jag kan inte göra något åt det. Har försökt fundera ut varför det är så viktigt för mig, men har inte funnit något svar. Och jag tänker låta det vara, är väldigt lycklig över att jag ska bli tvåbarnsmamma!


Vi har lite svårt att tro att vi ska få en flicka, det vi båda alltid sett framför oss när vi tänkt på framtiden. Vi behöver tid att smälta och börja tro på det. Vi var så övertygade om att vi skulle få en till skuttplutt!
Hade det varit en pojke i magen så hade det vart lika fantastiskt, så förstå mig rätt. Tror de flesta någonstans inom sig vill ha minst en av varje kön eller önskar sig det ena liiite mera :). Men för att inte folk ska få för sig att vi är monster så vill jag säga att vi känner att alla barn är en gåva, lika välkommet och önskat oavsett kön. Såklart!

Den här veckan är längre än dom andra eftersom vi blev flyttade några dagar. Byter nu till ny vecka på måndagar och följer exakt kalenderveckorna, smidigt! ;)

Har halsbränna igen, två olika gånger samma dag, blö!

En tjejja.... Åhh :)
___________________________________




V 19+0
+4,3kg (sammanlagt)

Har fortfarande inte riktigt förstått att det är en flicka i magen. Vincent har börjat tro på det :) men vi säger fortfarande "bebisen" istället för "hon". Vill ju skrika ut till hela världen! Men först måste jag våga tro att det är sant :) Går lite med samma känsla inom mig som innan rulet, helt övertygad om att få en till underbar pojkskrutt, även om önskan om en flicka också finns. kommer nog kännas mer verkligt när vi berättar det för alla, nu är det bara närmsta familj och några vänner som vet om.

Leon ligger med huvudet mot min mage och myser efter sin middagslur. Bebis buffar tydligt mot hans huvud <3 han tittar upp på mig och sen lägger ner huvudet igen. Underbart!


Jag drömmer så mycket mardrömmar den här graviditeten :( vaknar gråtandes varje gång. Känns jättejobbigt, även om man vet att det bara var en dröm så sitter känslan kvar ett tag..



Åh, jag har en fantastisk liten pojke och nu kommer jag få en fantastisk liten flicka, åh :*

2 kommentarer:

minna sa...

Jag förstår dig även om jag har en trio av samma kön :) Du har rätt till dina känslor och be inte om ursäkt för dem.
grattis till barn nr 2 och till att ni får en av varje.

Ps jag är glad att din blogg inte längre är lösenordskyddad. :)

Yohanna sa...

Har magen kommit mkt tidigare denna gången än sist? Eller är den lika stor/liten som sist? :)

tack för titten och välkommen tillbaka :)