torsdag 19 januari 2012

Stammis på sjukan... dag 1

I förrgår kväll gick jag jätteont i magen, igår när vi var klara på sjukhuset med Leon så kom det tillbaka. Det håller i sig hela dagen och blir värre och värre till kvällen. Konstant ihållande smärta med hugg. Jag tänker att om jag somnar så går det över. Så länge som jag kan minnas har jag haft problem med ond mage. Men har inte tagit tag i det då det alltid gått över.. Och efter att jag blev gravid med Leon så har jag inte haft några problem alls. Jätteskönt! Tills nu (trodde jag, haft svårt att jämföra, skillnaden var väl egentligen att denna gång gick det inte över)

Kl 9 ringer jag ängens vc's akuttelefon. Förklarar mitt magonda och hon ställer hundra frågor och säger sen att jag ska åka till sjukhuset. Till akuten. Så snart som möjligt.
Lägger på och ringer mamma på jobbet, inget svar, ringer Vincent, han ska jobba i Sala till imorgon och har redan hunnit till Västerås. Jag skulle bara se om han hunnit iväg redan. Säger att han ska fortsätta och jag hör av mig om han måste komma hem. Jag har ju Leon hemma och kan varken stå eller gå för det gör så ont. Ringer mamma igen, inget svar, ringer min syster och frågar om hon ska jobba på jobbet eller hemma idag, hemma svarar hon och säger att hon är på dagis med anton, jag berättar situationen och säger att jag ska ringa upp, får tag på mamma, hon ska kolla om hon kan komma ifrån. Samtidigt som min panikångest börjar att stegra så ringer det på dörren, kära syster. Mamma ringer, hon är påväg från jobbet, stoppar henne och säger att Catrin är här, jag ringer henne sen.

Vi klär på Leon och packar hans väska så får Leon följa med henne hem. Vi stuvar in oss i bilen. Leon får sitta i en framåtvänd bilbarnstol stl anton(4år). Får ångest för det, men nu hade vi inget val. Syster släpper av mig vid akuten och åker hem till sig med Leon.

9.30 Får vänta ett tag sen blir jag inkallad och undersökt, får svara på massa frågor, får infart i armen, blir visad till ett rum i väntan på läkaren.






11.10 nu har jag legat på det här rummet med fruktansvärd värk och hugg i magen i en timme. Sköterskorna kan inte ge mig något och säger att det är en patient före mig, just nu.. sen kan ju alltid akutfall inkomma.

11.30 Ligger kvar här med ont.

11.40 kom läkaren. En lättsam man som pratade och skämtade på en lagom nivå. Ställde frågor, lyssnade på hjärta och lungor och klämde på min mage. Avslutade med att känna med ett finger i rumpan. Uss uss. Det var inte speciellt trevligt. Men han skötte det hela väldigt bra. Han trodde med allra största sannolikhet att det är en blindtarms inflammation.
Nu skulle han beställa ett ultraljud på röntgen och sedan får vi se.

11.55 Får morfin av en sköterska, känner hur värmen sprider sig i kroppen. Blir lite yr och känner mig vindögd. Känner igen mig från förlossningen ;)

12.05 Blir utrullad från mitt rum till ett annat utrymme där sängarna står.

13.30 kom min mamma :) vad skönt med sällskap!

13.50 blir jag skickad till röntgen.
Där gjorde jag ultraljud en lång stund, men min blindtarm ville inte visa sig. Mamma sa att hon kunde köra så slapp vi vänta på transporthjälp.
Mamma har inte körkort på sjukhussängar ;) Vi skrattade gott åt det :)






14.12 påväg tillbaka till akuten
Känner mig väldigt hungrig nu :(

14.40 ringde på klockan och sa att jag hade ont igen, en bitchig usska "du får vänta på doktorn", men va? Jag har ju redan träffat doktorn och fått smärtlindring och jag behöver påfyllning. Varför tar hon inte reda på min fakta utan bara snäser? Idiot!

14.50 kommer en annan sköterska som mamma gick och pratade med och sa att jag skulle få påfyllning.
Någon minut senare fick jag påfyllningen.

15.00 får komma till ett rum för att träffa doktorn igen, röntgensvar kommit.
"klassisk buk" operations jouren bedöma om eller snarare när jag ska opereras.

15.45 inlagd på AVA. Magont igen.

16.30 dropp och blodprover
Ondare i magen.
Väntar på läkaren innan jag jan få smärtstillande igen.







16.55 Får en dos smärtstillande. "Läkaren kan ta tid och då ska inte du ligga här och lida" tack :)

18.35 Har jättesvårt att hålla mig vaken. Är så hungrig och framförallt törstig. Men får inte. Snart somnar jag ändå. Har ont i huvudet också. Hon sa att det var för jag är uttorkad och jag har full fräs på dropp men märker inte av det ett dugg :( .

19.00 nu fick jag veta att det var helt okej för mig att sova, måste missuppfattat den andra ssk.
Hon sa att dom pratat med doktorn och denne kommer inom en timme.
Nu ska jag sova.

20.10
Läkaren vart här. Trodde inte det var blindtarmen.. Hon vill att gyn ska göra undersökning. Nu blir jag gråtfärdig. När ska dom bestämma sig?! :,(

20.45
Inatt kommer gyn och gör undersökning. Eftersom jag har lite ont på andra sidan också så är det inte en klockren blindtarm. Sen kl 6 imorgon ska ny undersökning och prover. Dom ska kolla på dom på ronden kl 8. Så får man göra nya bedömningar hela tiden utifrån min smärta. Nu har jag fruktansvärt ont igen och väntar på ny smärtlindring. Ska även få Alvedon mot min blixthuvudvärk. Nytt dropp. Det sista dom säger är att jag måste lova ringa om jag får ont under natten!

Surkärring till rumskompis.
"ska du ha på Tvn hela natten?"
-nej det tänkte jag inte, ska se ett program som börjar nu, går det bra?
"jag tänkte försöka sova"
. jag sänker ytterliggare.
Tystnad
"klockan är nio"
-mmm...

Griniga tant! Jag hör ju inte ens Tvn själv!

21.25
Hon ligger där på andra sidan och suckar., ljudet på tv är så lågt att jag måste läsa texten. Ska hon bestämma att jag inte får ha på Tvn? Morr...
Just nu så är jag så hungrig och sugen på ALLT! chips, choklad i mängder, mammas potatisgratäng, en stor köttbit, mammas kycklingpaj med grönsallad. Iskall coca cola. DUMLE.
Magen kurrar massor. Och jag känner att det här är liiite tortyr...


3 kommentarer:

Fru L sa...

Näe men :( Hoppas det inte är något allvarligt och att du snart är på benen. styrkekram!

Catrin sa...

Stackars dig gumman! Leon och jag hade en mysig dag i alla fall, så honom behöver du inte oroa dig för! Klart han saknade sin mamma, men han var go och glad hela tiden. KRAMAR

Jenny sa...

Usch vilken dag :( hoppas jouren sköter sig och opererar snart! Kram!

Btw....mkt snygg blogg"logga"

tack för titten och välkommen tillbaka :)