lördag 28 januari 2012

leons krypin :) (del 1)

att vi håller på och gör om hemma hos oss är det många som redan vet, även om vi är dåliga på att visa och berätta om det ;) (men vi har tagit bilder! det är bara bloggandet det är dåligt med ;))
vi har så många projekt på gång och kan sällan slutföra något innan vi kommer på något nytt.. det är sanningen ;) men vi brukar bli klara så småning om iallafall.
det är så mycket vi vill göra nu.
eftersom vi har ett rum för lite hemma hos oss, till framtiden, så har vi börjat så smått att tänka ut hur vi ska lösa det här med lekrum/leons krypin till när han blir äldre och förhoppningsvis har syskon. 
kan ju tänka mig att han ibland inte vill vara där mamma och pappa och småsyskon är hela tiden, utan kanske också vill vara lite själv. hur ska vi då lösa detta? vi tänkte innan att det rummet som vi har som arbetsrum/hobbyrum/pysselrum skulle få "offra" sig för att leon skulle få eget. men det är ett rum som inte är så lätt att dela av. så till att börja med kommer det få vara kvar som arbetsrum (syrum) så får vi ta det sen om lösningen vi kör på nu inte funkar senare. 

vi har nämligen tänkt att dela av vårt sovrum lite enkelt. sätter upp skenor i taket så att man kan dra för tyg vid vår säng och sedan ha resten av sovrummet som lekrum. det finns ju ganska mycket utrymme till det. 
sen var det ju det här om leon får syskon, hur ska vi få plats? har alltid tänkt att vi alla ska sova i sovrummet, känns bäst så. men få in en växasäng samtidigt som en spjälsäng ska stå där. då kommer det helt plötsligt kanske inte vara så mycket rum för lek? men när vi byggde vår säng så fick vi helt plötsligt MASSOR av förvaring, vilket gjorde att jag kunde tömma hela min garderob/walkincloset. 
jupp, där ska leon ha sitt lilla krypin! 

Så jag gav mig ut lite smått på jakt efter skumgummimadrass, så att man kan skära till den så att den passar perfekt. 
så igår var jag med min mamma på ikea, och där mitt på fyndavdelningen står det en litelagom stor del till en divansoffa. i skumgummi/vadd och ja, allt som de brukar vara. toppen! och för en liten slant så var den vår!


nu hade vi ju inte tänkt börja med detta projekt ännu eftersom det inte är aktuellt ännu, men vi blir ju så ivriga när vi väl får tag i rätt grejer :D


så idag började vi med att städa där inne. dammsuga och skura golv och väggar.

sen skar vi till madrassen och la in den på plats :)

  och sen provade vi! först hoppa hoppa hoppa!! 


 sen fick alla myskompisar och pappa vara med och provligga och mysa :) 





 nu är det förstås massa saker kvar att göra!
vi ska ta bort hatthyllan och stången, som är ovanför. fixa massa roligt och mysigt på väggarna att titta på, nattlampa, bäddmadrass, en spjälsängssida eller liknande att skruva fast i dörröppningen så han inte ramlar ner. Det kommer bli kanon! Är så glad över mina ideér som ploppar upp i mitt huvud och att jag har en man som genast hoppar på tåget och förverkligar dom med mig :D



2 kommentarer:

Catrin sa...

Perfekt ju, det kommer bli jättemysigt när det är klart.

minna sa...

Åh! Smart :) Vi har också pratat om att göra iordning klädkammaren till Ellas krypin. Hon är den av barnen som vill vara för sig själv ibland. Men vi måste bara skaffa en stege så vi kommer upp på vinden så vi kan dumpa skräpet där uppe först.

tack för titten och välkommen tillbaka :)