onsdag 18 januari 2012

könshysteri hos BARN?!

ÅÅ JAG ÄR så trött på denna könshysteri när det gäller barn och deras kläder/saker.

BARN! varför måste dom tvingas in i förutbestämda mallar????

Hos oss finns inga "pojkkläder/saker" eller "flickkläder/saker" i våran familj finns och kommer alltid finnas "BARNKLÄDER och LEKSAKER" i alla regnbågens färger. Helt efter vår eget tycke och smak. Söta kläder, tuffa, fina och framför allt LEK-vänliga.

I vår familj vägrar vi låta oss påverkas av media och människor runt omkring, hur "mallen" bestämmer att en flicka/pojke "ska" se ut och leka med. Barn ska se ut som barn och få leka med det dom gillar.

Med kläder tex.
Det är intressant och jag kan förstå att folk känner att dom måste påpeka vilket fint klädesplagg Leon har bara för att den råkar vara ROSA, lila eller hjärtan på. Jag vet att det är snällt menat och jag tar det positivt, för jag tycker ju att kläderna är fina annars hade jag inte satt dom på mitt barn. Och det är inte så konstigt att det är så, alla(iaf många av oss) har vi hela livet fått nedtryckt i halsen om hur flickor och pojkar ska se ut och vilka färger dom ska bära.

Tragiskt, tycker vi.

Självklart får ALLA får ha det som dom själva vill i sin familj.

Det finns många som älskar att ha rosa på sin dotter och blått på sin son, och självklart ska ni det!
Sen finns det dom som måste sätta rosa på sin son BARA FÖR ATT, ja varför inte? alltid provocerar det någon.
Sen finns det dom, som vi, tänker att barn är barn och barn ska ha alla färger, färger är inte könsbestämda. Det handlar inte om att pojkar inte har snopp och flickor inte har snippa.

Färger och leksaker är för barn, oavsett kön.

Att använda ordet "hen" istället för han/hon betyder inte att vi måste göra våra barn könlösa. Utan att lägga till ett neutralt ord då inte könet är det viktigaste. Speciellt i barnsammanhäng, för barnen är det inte viktigt och det borde inte vara det för oss vuxna heller.


Jag tyckte att det här inlägget på denna blogg var härligt ögonöppnande.

http://linnjung.com/2012/01/04/sma-pojkar-och-sma-flickor-och-deras-klader/

Läs gärna kommentarerna också, intressant!

En annan sak som jag tänkt på, är det så, att föräldrar till enbart flickor inte har så mycket tankar om detta? För det är mer accepterat för flickor att vara "pojkflicka" än för pojkar att vara "flickiga". Varför är det så?


Sen är det såklart beroende på hurdan man är som person antar jag, jag gillar inte färgerna blå och röd så värst, så leon har inget blått i sin garderob, turkos på sin höjd. Sen har han massor av gult, orange, lila och även rosa, för jag tycker det är fint, vincent tycker att det är fint.

Men med det försöker vi inte göra honom till flicka. Befängt.

Om det kommer en dag då vi får en flicka i den här familjen så kommer jag med glädje klä mitt lilla flickebarn i klänning ibland, såklart.


Den dagen vi frågar Leon vilken färg/modell på stövlar han vill ha, skor, jacka, tröja, regnkläder, så kommer vi uppmuntra honom till 100%, så länge det är vad HAN vill ha, och inte för att någon annat barn/vuxen sagt att det ska vara si och så. Sen om han hellre väljer spindelmannen istället för det lilaprickiga så får jag väl leva med det ;).


Uttrycket genus var helt främmande för mig när jag fick barn. Men desto fler "föräldrabloggar" jag läste så kunde även jag sätta ord på mina tankar.
Jag tycker att man bör vara genusmedveten och inte begränsa sina barn efter samhällets normer.
(och nej, alla måste inte klä pojkar i rosa om man inte vill för det)

Just genus har fått en dålig klang, precis som feminism och jämställdhet. Och jag håller med, det är dåligt när det går över styr. Precis som allt annat.



hos mig på solbarn är ni välkomna att köpa saker till BARN ;)

1 kommentar:

Catrin sa...

Ja det är inte klokt, men jag blir inte ens upprörd för jag tycker det är lika extremt åt båda håll. Låt barn ha det som barnet vill ha. Eller innan de kan välja som föräldrarna tycker är fint och skönt att leka i. Samma med leksaker, barn bryr sig inte om det .är tjej- eller kill-leksaker, bara de är intresserade.

tack för titten och välkommen tillbaka :)