tisdag 15 februari 2011

¤ Vad jag bjuder på för mat.

Den här var ganska enkel, eftersom det är vincent som lagar mat mest hemma hos oss. Förutom till Leon, där står jag för matlagningen :)

Jag har ingenting emot barnmatsburkar och det är väldigt smidigt och praktiskt. Nyttit och omväxlande. Jag tycker ingenting dåligt om att många föräldrar ger sina barn barnmatsburkar. Det är jättebra! Man gör det som funkar för sig själv.
Jag kände däremot att laga mat själv till Leon var en självklarhet - från smakisar till hela måltider :)
Jag tycker det är K U L :) och så länge jag tycker det så kommer jag göra det :D
Jag tycker dessutom att det är alldeles för dyrt att ge barnmatsburkar till Leon. Dom pengarna kan vi göra roligare saker för. Jag köper några burkar med fruktpuréer som innehåller frukter som kan vara svåra att få tag på. Annars jag gör i princip allt själv. Det känns bra för mig helt enkelt.

Häromdagen så gav jag Leon en barnmatsburk med potatis och broccolipuré till lunch, och jag måste säga att det var bland det äckligaste jag någonsin luktat och smakat på. konsistensen var som tapetklister. Leon åt utan protester (som tur var) men jag kände bara hur det vred sig i magen på mig och då tänkte jag - hur kan jag ge mitt barn något som jag aldrig skulle vilja äta själv? och på den vägen är det.
Nog om det.

Jag bjuder min son på;
Bröstmjölk
Fullkornsgröt med hemmagjord katrinplommonpuré.
Fläskköttpuré, kycklingpuré eller fiskpuré med grönsaker, sås och potatis. Fruktpuréerna jag gör varierar väldigt men just nu kör vi mycket med päronmos då Leon vart trög i magen enda sen han började äta mat.


Någon gång ibland kan jag få ett ryck och laga mat till vuxna också, då blir det nog mest kyckling och alldeles för lite fisk :)
kärlek

3 kommentarer:

Frida sa...

Du är så duktig! Fullkornsgröten var förövrigt susen för O´s mage! :D

Tindra sa...

Jag tycker det är skit bra att du lagar egen mat till Leon, Edvin säger att våra barn ska absolut inte äta något annat än hemlagat.. men han säger även att ja aldrig kommer få äta på mcdonald's eller något som e friterat när jag är gravid eller ammar. Så han kommer laga bra och god mat när ja e gravid å ammar + laga all barnmat.. om jag inte känner för att göra de såklart. ;)

Minna sa...

Jag har också alltid gjort egen mat till mina tjejer. Från det de var ca 6 månader fick de havregrynsgröt istället för barngröt. De få gånger de fått barnmatsburk har de ratat det totalt och jag förstår dem. Men precis som du skriver tycker jag också det är upp till var och en. Huvudsaken är att de små får mat ;)

tack för titten och välkommen tillbaka :)