tisdag 14 september 2010

dålig mamma eller mamma vet bäst?


igår när jag pratade med bvc ang Leons förkylning, hans host, nys och snor så sa hon efter att jag talade om att han sov 11 h natten till igår, att jag skulle väcka honom var 5e h för att ge honom mat. han har ingen feber men det skulle ändå vara bättre att han fick äta. vilket gjorde sedan att jag fick skuldkänslor och kände mig som en dålig mamma att jag fått sova så skönt hela natten (och han med för den delen) när jag egentligen skulle väckt honom och gett honom mat...

Men hon sa att det är bra om jag tänker på det till nästa natt. Absolut.


Igårkväll somnade Leon vid 19.00 igen, jag satte klockan på 02.00 - 7h. Tänkte att han måste ju få chans att vakna själv innan jag går på och väcker honom.. gillar inte direkt att väcka honom när han sover, känns ju taskigt?

Klockan 02.00... ringde klockan och jag stängde av den och.. somnade om :(

Klockan 06.00 vaknar jag av att Leon ligger i sin säng och jollrar... 11 h igen!

En del av mig blir så himla stolt över honom att han fått in sin rytm lite mer nu. Alltså sovit 11h 19.00-06.00 två nätter i rad. Duktig kille!! MEN DÅLIG MAMMA :(

Känner mig verkligen dålig, som en elak mamma... nu gjorde jag det igen. Jag har superlätt för att vakna när han "säger till" men av väckarklocka är inte min starka sida......... Han åt och var glad och låg och flinade sina största fina tandlösa leenden en stund. Sen blev det lite kinkigt sov vanligt och sen sov han en stund igen, som vanligt. Nu sitter han här med mig och flinar och pratar :)

Eller är det så att JAG känner min son bäst och om jag trodde att han skulle må dåligt över att inte äta på natten så skulle jag vakna automatiskt ?
Han blir ju bättre och bättre för varje dag som går och han äter ofta på dagarna.



kärlek

6 kommentarer:

Madde sa...

Lita på din instinkt tycker jag! Klart han skulle bli kinkig på natten om han var hungrig! Är han pigg och glad på morgonen utan nattmat så lär han väl inte svälta....eller? Varför skulle du väcka honom för att mata, han är ju inte direkt nyfödd längre....det borde du fråga nästa gång om de säger samma sak igen. Kram och lycka till!! Och sov gott utan dåligt samvete tycker jag ;) /Madde

Annica sa...

Jag håller med det Madde säger. Lita på dig själv och hur Leon är. DU vet ju när han inte är som "vanligt". DU är inte en dålig mamma <3<3<3 massa kramar och kärlek

Frida sa...

Du är ingen dålig mamma! Leon verkar ju vara hur glad och go som helst ju. Om han skulle vara hungrig hade han vaknat, han är ju inte så pass "slö" att han inte orkar äta. De där med att väcka honom måste ju vara nån sorts extra försiktighetsåtgärd för att han ska få i sig din goda mjölk med alla bra saker din innehåller mot förkylningen :)
Ingen känner Leon bättre än du!

Catrin sa...

Kan inte annat än att hålla med föregående tre talare =) DU är en jättebra mamma och expert på ditt barn, du vet om han behöver mat eller inte. Å vaknar han inte kanske han behöver sova, är han förkyld tar det ju på krafterna, är han hungrig så skriker han, det sitter ju i dom som överlevnadsinstinkt. Lita på dig själv och var rädd om eran sömn. <3 kärlek <3

Matilda o Tintin sa...

Nu är det såhär... du känner din son bäst och vad BM på BVC säger ska man ta med "en nypa salt". Du märker hur han är på morgonen och sen ser man ju om han växer bra och äter bra på dagarna.. god sömn för er båda är väl helt fantastiskt!!! Mammas instinkt är den bästa!! :-)

Rocken sa...

Håller med alla som skrivit till dig innan, jag har då alltid fått lära mig att ingen medicin är som sömn vid förkylning, det måste ju vara jättebra att han sover så länge!! (och vad jätteskönt för dig!) för egen den så vet jag att casper skulle väcka mig om han behövde mig så ha inte dåligt samvete, du är en jättebra mamma tjejen!! Han är så söt så! :)

tack för titten och välkommen tillbaka :)