fredag 2 juli 2010

en vecka ¤

sent igår kväll blev våran Leon redan 1 vecka gammal, oj va tiden går fort!!

den här veckan har sett ut såhär ungefär (med reservation för bebisbubbla-minne);

torsdag- vaknade med molvärk, var hos barnmorskan för sista gången och allt såg bra ut som vanligt. sen låg jag framför soffan hela dagen och kollade på filmer, bland annat pippi på de sju haven och the princess and the frog.
tog alvedon och hoppades på att molvärken skulle släppa. framåt kvällen så blev den värre stundvis.. tänkte att jag skulle prova att ta ett bad och se om det gav med sig.. icke! det var då jag plockade fram mina gravidböcker och läste då flera meningar som stämde exakt in på mig - latensfasen var jag alltså i, jag hade värkar- alla har alltid sagt "när du får värkar så vet du" stämde inte in på mig. jag blev lite förvånad, men vågade inte hoppas för mycket ändå, började klocka värkarna med värktimer.se och laddade med snabbmakaroner. Klockan 20.00 jag hade mellan 5 och 10 minuter emellan och dom varade i 1 minut. Ringde förlossningen och dom vill att man ska ha 3 värkar på 10 minuter innan man åker in. Fortsatte klocka till 23.30 sedan sa jag till vincent att vi skulle försöka sova.


fredag-Hela natten fortsatte det, jag sov i högst 10 minutersintervaller. Runt 04.00 på morgonen började vi klocka igen, då hade jag 2-4 minuter mellan värkarna. Ringde förlossningen runt 06.00 och sa detta och då sa dom att vi skulle äta frukost och sen komma in, ta det lugnt. Kom in till förlossningen vid 07.00. Resten av fredagen kan ni få läsa i våran förlossningsberättelse som jag kommer att lägga upp här sedan. Den är inte riktigt färdigskriven och det är lite svårt att få tid just nu ;)

lördag- vi blev kvar på BB på grund av att skrutten hade bajsat i fostervattnet så dom ville ha lite extra koll på honom, så vi har bara myst och tagit det lugnt.

söndag- Leon blev undersökt av en jättegullig barnläkare som konstaterade att han hade gulsot, låg på 229, och vi fick en tid för återbesök nästa dag. Sedan fick vi åka hem. väl hemma dröjde det inte länge innan hemmet var fullt med min kära familj, mamma, syster, pappa, brorsan, tess, mike och kevin :) mamma hade grillad kyckling med sig och vi fick äta gott, urban och tess hade fika med sig, jordgubbar och glass, gott! var underbart att få visa upp vårat lilla mirakel för min älskade familj, trötta som bara den var vi, men det var värt att få visa upp honom. Man orkar inte, men man vill inte heller vänta ;)

måndag- återbesök på bb, Leonskrutt fick ta blodprover, både pku och för gulsoten, hade stigit till 289. han var jättesnäll, sa inte ett ljud, mammas duktiga älskling.
Sen var vi bara hemma och gjorde så lite som möjligt, Leons farmor och farfar kom hit och mös lite. här hade jag fortfarande inte sovit sen natten innan förlossningen (mer än någon timme).


tisdag- återbesök på bb, ännu mera blodprover, gulsoten hade stigit mera, 311, skönt att dom håller sån stenkoll på våran älskling.
sen gick vi ut och gick med vagnen för första gången, hela 200 meter till Gröna Grodan och åt lunch och dessutom första gången jag ammade offentligt (dock inte framför ögonen på folk förstås, inte alla som tycker det är lika mysigt och naturligt som en annan). Kändes hur bra som helst.
sen kom mormor över en sväng och sedan syster, albert och anton, dom hade köpt presenter till Leon, Anton var så gullig när han överlämnade en supergosig nalle till Leon (som btw är större än Leon själv).


onsdag- återbesök på bb igen, blodprov för gulsot, stigit ännu mera... 340-någonting :( men idag är femte dagen och det är då det brukar vända.
sen tog vi det bara lugnt och mös resten av dagen och fick en superkortisvisit av familjen Seow - mys!
Navelstumpen ramlade av denna dag! Redan! :)
torsdag- återbesök på bb. gulsoten gått ner med 80 tjoho! barnläkaren tyckte det var superfint att det gått ner så mycket och vi behövde nu ingen mer tid, för går det ner - så går det inte upp igen. skönt!

fredag- idag fick vi sovmorgon, jätteskönt, låg och mös i sängen på morgonen alla tre, njöt av första natten utan skrik och gråt, det var härligt! gick upp och gjorde oss iordning för dagens mission - gå till försäkringsbolaget, då i våra grötiga hjärnor förlagt våra barnförsäkringspapper, så då gick vi upp och fixade det istället. sen när vi kom hem därifrån så kom min älskade vän maria hit och hälsade på, min älskade gumma! vad underbart det var att visa dig min underbara son, kan knappt förstå, nu är han äntligen här! i alla dessa år vi känt varandra så har vi längtat efter den dagen jag skulle få bebis - och nu är han här! var helt underbart att se dig hålla i min skatt.
mamma/mormor var här och myser med oss medans vincent är iväg och tatuerar, skönt att ha mamma så nära :*.


kärlek

4 kommentarer:

Vincent sa...

Myys <3
Jag är så lycklig och så stolt över våran alldeles egna lilla familj <3<3 :*

Catrin sa...

Mysigt ni har det, jättefina bilder på fina familjen! är så stolt moster och så glad att vi bor nära så vi får dyka in då och då och checka läget! ;) Jättefin bild på hela familjen!! den skulle jag jättegärna vilja ha =)

Frida sa...

låter som ni har det bra och mysigt :D ska bli jättespännande att läsa förlossningsberättelse sen! :D

Nnika sa...

Vilken koll de har på saker och ting uppe hos er.. Eller så har det skett massor under de tre år sedan Björn föddes.
Björn hade också bajsat i fostervattnet och då också svalt, så de fick suga i halsen på honom direkt när han föddes. Åkte dock hem redan dagen efter. Klarade inte sjukhuset så bra. Gulsoten hade de heller ingen koll på alls utan sa bara åt mig att ha honom i solljus.. Ujuj, tur jag inte visste det jag läst om nu då.. ;-)

Roligt att läsa om den första veckan iaf! Och mysigt har ni haft det med. Mys så mycket det går! :-) Ni är så fina alla tre!

tack för titten och välkommen tillbaka :)