torsdag 24 juni 2010

BF + 1. Böcker ¤

Nu såhär dagen efter BF-dagen så tänkte jag tipsa om mina bästa gravidböcker och barnböcker.
Dessa två fick jag av mina kära syster direkt efter att hon fick veta att jag var gravid. Är väldigt glad över dessa böcker, den ena, Graviditetshandboken sträckläste jag direkt och den andra har varit en rolig del av varje ny vecka, Mammapraktikan är nämligen sådan att varje uppslag är en ny graviditetsvecka och står lite om foster/bebis - hur stor den är, hur den utvecklas just i denna vecka osv. Sen lite om mamma, tankar och känslor om hur kroppen förändras osv. Samt på dom allra flesta veckor finns också pappatankar med. Sedan finns det även några rader så man kan skriva sina egna tankar och funderingar. Både jag och Vincent har följt denna bok varje vecka och tyckt att den är väldigt bra. I boken finns det även lite svar på frågor och kapitel om förlossningen, smärtstillande, tips för träning, kost osv. Riktigt bra bok! Tack Catrin <3.

Barnböcker.
Stora boken om barn är en bok om graviditet och som sedan följer barnet upp till 6 år. Köpte den för länge sedan, här finns allt samlat, alla graviditets stadier, om komplikationer som kan uppstå osv. Sedan mycket om hur barn utvecklas och typiska faser i olika åldrar.
Bonniers Barnbok köpte jag nu i graviditeten då jag saknade bilder om graviditeten samt att den känns lite mera uppdaterad än den andra, mer lättläst, lätt att hitta i, den är lite blandning av Mammapraktikan och stora boken om barn. Fast den tar inte med alla veckor som mammapraktikan. Men det här är en bok som jag förmodligen kommer ha framme på skötbordet, det är lite som en uppslagsbok också, råd och tips, lite sjukdomar och så. Jag har ännu inte läst hela, utan kommer ha den som en handbok att ta fram och bläddra i när jag behöver.


kärlek

2 kommentarer:

Frida sa...

åh toppen! Kanske borde satsa på Bonniers barnbok :D

Catrin sa...

Vad glad jag blir att du uppskattade och haft nytta av böckerna!! <3

tack för titten och välkommen tillbaka :)