fredag 28 maj 2010

energikrävande

Fredag 28 maj 2010

tack för dom gulliga och stöttande kommentarerna på mitt förra inlägg.
vem visste att det var så jobbigt att gråta? det kom nog en hel flod. tror plutten förstod att mamma var ledsen, h*n rörde sig försiktigt och drog foten fram och tillbaka mot sidan av magen <3.

Mina graviditetshormoner överdrev kanske lite i mitt förra inlägg, men såhär ligger det till.

om jag får sjuklön eller ej har jag fortfarande inte fått något svar på, och det går inte att ringa FK för deras telefonlinje är "överbelastad, var god ring senare"...
men dom månaderna har ju gått nu och vi fått leva som myror utan pengar.. så om man skulle få dom pengarna, vilket jag tycker att jag har rätt till då det inte var MITT fel att jag låg på sjukhus och fick antibiotika direkt i blodet pga obehandlad UVI som gått upp till mina njurar och gett mig njurbäckeninflammation......... (det finns en viss bm som bär skulden till detta, då hon GLÖMDE sköta sina arbetsuppgifter....)

Men det här med föräldrapenningen. Det började med att jag och min arbetsgivare fyllt i olika årsinkomster på mig, det diffade på 3 tusen. Men rätt ska vara rätt kände jag och det tog två månader innan jag fick ett svar från dom att det är okej att räkna på den inkomsten som jag angivit och att jag kunde skriva det till FK. Sagt och gjort.

Sen var jag ju sjuk också, fick hem ett papper där det stod ännu en gång att jag och min arbetsgivare angivit olika årslön (jag skrivit samma som på föräldrapenningen, men dom skrivit ännu lägre, nu 6 tusen lägre). Pratade med dom om detta samtidigt som angående det andra. Dom sa att även här är det okej att räkna på det jag angivit. Sagt och gjort.

Dom har ingen skyldighet mot mig att göra något mera. Dom har bara inte hållt sitt löfte till mig. Men ord står mot ord och jag kan inte göra något åt saken. Dom har inte gjort fel, men inte heller rätt (mot mig).

FK har alltså ringt upp dom och bekräftat uppgifterna jag skrivit i brevet och då har min arbetsgivare räknat på detta ännu en gång och bekräftat till FK att den lägsta summan är riktig.

Olika räknesätt, det jag skrivit på alla ställen är min kontrolluppgift för 2009. Vilket är min faktiska årsinkomst. De min arbetsgivare gjort är att ta de tre senaste månaderna och sedan räknat upp dom till 12 månader. Vilket inte visar rättvisa då jag mått dåligt i graviditeten och inte jobbat någon övertid och som sagt också varit sjukskriven och innan jobbade jag väldigt mycket övertid. Men det är GK att räkna på detta sättet, så jag har ingenting att säga om saken tyvärr. Eftersom jag inte har fast månadslön utan timlön så gör detta att det diffar så mycket.

6 tusen på ett år tänker ni "det blir ju ingen skillnad", fast det blir det, eftersom den ska räknas ned ytterligare och räknas om till sjukpenninggrundande och föräldrapenning. Alla kronor räknas när man ska gå på föräldrapenning en lång tid framöver och man tjänade redan dåligt innan.
Det känns också jobbigt för att jag har verkligen kämpat med det här jobbet endast för att jag skulle få någorlunda ok SGI, då bebisplaner vart i mitt huvud i flera år. Jag har trivts med mina arbetskamrater otroligt mycket, men själva jobbet har vart riktigt tufft av och till, som det känns nu, kanske inte heller riktigt värt det.
Men men, nu finns det inte så mycket jag kan göra åt saken. Dom har beslutat efter min överklagan och överklagar jag igen så finns det ju chans att jag inte kommer ha någon föräldrapenning klar till bebis tittar ut och då står jag där utan ersättning helt. Inte helt bra..


Inga kommentarer:

tack för titten och välkommen tillbaka :)