onsdag 25 april 2012

22 månadersdagen

Grattis på 22 månadersdagen min älskling :*
Det är inte svårt att komma ihåg din månadsdag eftersom den infaller samtidigt som löningsdagen och som småbarnsföräldrar med endast en månadslön så har vi koll på den ;)

Idag har dock inte varit din dag, du har gråtit mycket och varit väldigt upprörd. Mamma anar att det är för du tyckte mamma var dum och tråkig som inte orkade leka med dig och vi gick inte ut först sena eftermiddagen.
men så är det, mamma har bebis i magen och är inte alltid på topp, idag har kroppen strejkat och då kan jag inte göra så mycket åt det. men vi har hunnit myst och skrattat också, som tur är.

Vid lunch så checkade jag av sånt som jag vet att du kan säga.
Vilket är följande:

Där mamma! - där är mamma (pekar på mig)
neij- nej
Öj-ja
Nene-välling
Böh/boou- buh!
Titah-titta
Ote-ute
Guka-gurka
Wfowfo-smörgås
Mamo-farmor
Momo-mormor
Tuoto-moster
Boij/boil-boll
Tah/tack- tack
Heij-hej
Hehej-hej hej/hejdå
Tei-te
aj aj aj- ajaj (pekar på de han inte får göra eller röra)

Kan räkna:
To-två
Tje-tre
mama- fyra
mama-fem
mama-sex (mama passar bra när det är svåra ord)
Sjoo-sju
Åtta(klockrent)- åtta

Kan säga Akah -haka och mon-mun och peka på rätt ställe,
Pekar ut alla delar i ansiktet: hals, haka, mun, tunga, tänder, kind, näsa, öga, öra, panna, luggen.
Vet var kroppsdelarna är på honom själv:  mage, tutte, rygg, rumpa, snoppen, hand, fingrar, fot, tår, ben, arm, huvud.


Djuren säger:
Kakaka- alla fåglar
Oujouho- vovve
Maaao- katt
Popo-mus
Mu-kossa
Böö/bääa-får
Eieeh-häst
Gör grymtning -gris

Sen har jag ju säkert glömt massor!



3 kommentarer:

Annica sa...

Underbara unge<3<3<3 momo älskar Dig. massa kramar

Famo sa...

Varm i hela kroppen blir man av att se lillkillen<3<3<3 Älskar er sååå....

Nea sa...

Nu kan han ju säga Laulou! - Love you <3<3<3<3<3<3

//Vincent

tack för titten och välkommen tillbaka :)