fredag 20 maj 2011

Barnmat

Fick en förfrågan av min goa vän om lite tips på barnmat som jag gör. Med mjuka bitar. 
Tänkte att jag kan ju skriva in det här också ifall det är fler som undrar :) 


  • Jag har gjort alla baserat på kyckling/fisk/köttfärs/kött och sås som finns i häftet man fick från bvc om barnmat (den med bebisen på):


    Dessa är Leons favoriter.

    Kokt kyckling med rotselleri & morot enl recept - mixas helt efter kokning och till det hade jag fintärnade kokta morötter och kokt ris. Sås av kokspadet med kryddor i.
    (tärnade morötter & riset blir bitarna)

    Kokt köttfärs enl recept med mixade gröna bönor & kokt potatis. Sås av kokspad (& mjölk ibland) med kryddor.
    (Köttfärsen blir bitarna)

    Köttfärssås enl receptet som jag mixar helt sedan och har i pastastjärnor, dom är pyttesmå och finns att köpa på Ali Baba för 10:-.
    (Pastastjärnorna blir bitarna)

    Kokt torsk enl med purjo och rotselleri recept med kokt potatis och (nästan sönder) kokta majs, ärtor, paprika mixas samman förutom lite av grönsakerna som får vara hela. Sås av kokspad (dill & citron).
    (Lite grönsaker blir bitarna)

    Lyxmat är långkokt högrev med rotselleri, morötter, purjo enl recept och till det har jag haft mixad potatis, men går ju att byta ut mot ris för bitarnas skull. Sås av kokspad (& mjölk ibland) med kryddor.
  • Sen blandar jag ungefär lika delar av kött-grönsak-potatis/pasta det som verkar bra, och mycket sås, för att det ska fortfarande vara ordentligt kladdigt när man tinar från frysen igen :).
    Sedan fyller jag brukarna 3/4 för det expanderar när det fryser, in i kylen för svalning och sedan i frysen utan lock. När det är fryst kan man sätta på lock om man vill, jag gör inte det. :)
    Lycka till ♥

Inga kommentarer:

tack för titten och välkommen tillbaka :)