måndag 24 januari 2011

¤ Om mig.

Om mig.

Nea Linnea Mathilda Larsson. Är en sann skorpion och är född 2 november 1986 i Stockholm.

Mitt namn är Nea, men mina föräldrar döpte mig till Linnea.
Men jag kände mig aldrig riktigt som en Linnea då det endast var min familj som tilltalade mig med det namnet.
Har alltid haft smeknamn. Ninna av mina syskon när dom var små. Lenna i mellanstadiet upp till högstadiet.
Nea blev det i gymnasiet och då kände jag att jag hittat rätt på något sätt. Nea, det är jag. Så jag skrev ut blanketter för namnbyte och genomförde detta.
Jag sparade Linnea i andranamn i respekt till mina föräldrar då dom faktiskt döpte mig till det.
Idag är det bara min pappa, några släktingar och ibland min storebror som kallar mig för Linnea.
Det gör mig ingenting. Konstigt nog så reagerar jag när dom kallar mig för Linnea, men om någon annan skulle säga det så hör jag inte. Lustigt.
För alla andra har det kommit att blir mer naturligt att säga Nea.

Utseende.
Jag har blågrön melerade ögon och har typiskt skandinaviskt hår, "råttfärgat" med "självfall".
Första gången jag färgade håret var när jag skulle börja 7an, då blev det mörklila/brun/rött. Sen var jag blekt blond 6-7 år någonting.
Har även varit svarthårig innan jag hittade det jag trivdes bäst i. Åt det orange'a hållet. Det har varit mer åt det brun/koppar hållet förut men är nu mer åt det ljusorange'a.
Jag är 171cm lång och har alltid känt mig lite längre än alla andra kortisar. För tjejer är det ju vanligt att vara runt 5 cm kortare.


Personlighet.
(för att få en verklig synvinkel så slängde jag ut frågan och fick följande till svar)

Varm, mysig, mjuk, innovativ, unik, energigivare, vacker, varmhjärtad som vill alla väl, vacker, SPOGÄR = Snäll Positiv Omtänksam Glad Ärlig Rak, sprallig, inspirerande, förmåga att lyfta upp andra, bra på att sprida värme och kärlek till omgivningen, kreativ, underbar, karismatisk, stark personlighet, kärleksfull, jordnära, snäll, omtänksam, duktig, mamma, syster, lillasyster, envis, framtidsplanerare, varm, känslomänniska, pysslig, kärleksfull, eldig orange, färggrann, vacker, duktig mamma, stilsäker.
(enligt vincent)

Omtänksam, Ordningssam, sexig, ärlig, sprallig(ibland), Frusen, sexig, Mysig att vara med, Snäll,inte rädd att vara sig själv, Gottig, söt, harmonisk, bra på att få en att må bra, bra på att få en att inse sina fel, bestämd, sexig, älskvärd.
(enligt mig själv)

Glad, omtänksam, ordningsam, snäll, barnkär, rak, ärlig, harmonisk, personlig, rolig, planerare, pysslig, kärleksfull, känslomänniska.


Familj.

Mamma, pappa, en syster som är fem år äldre än mig, Catrin och en bror som är två år äldre, Urban.
Lever tillsammans med Vincent sedan 1½ år tillbaka och på midsommarafton 2010 fick vi en son, Leon.


Boende.
Flyttade från Viksjö/Stockholm 1991, 5 år gammal. Vi flyttade då till en etagelägenhet med 5 rum i Mullhyttan utanför Örebro.
Ett år senare flyttade vi till min farfars gamla barndomshem. Ett stort hus mitt i Mullhyttans skogar.

Jag har alltid tyckt om Stockholm och av och till har jag under min uppväxt varit arg på mina föräldrar för att de flyttade ut oss mitt i ingenstans.
Så jag fortsatte vara mycket i sthlm. På sommarlov så hälsade jag på hos olika släktingar och stannade kvar lite extra. När jag blev äldre så lärde jag känna vänner som jag åkte mycket till.

Men huset i Mullhytteskogen har sina fördelar. Vi hade massor med djur när jag växte upp. 117 får ett 30-tal hönor och en hund.
Så här i efterhand är jag så glad över att jag som liten fick växa upp på landet. Levde i princip bland fåren.
Var med när dom "lammade", ibland blev tackorna lite knasiga och knuffade bort ett av sina egna lamm och då var vi där och hjälpte och matade med nappflaska flera gånger om dagen.
Alla fåren hade varsitt namn och namnet började på samma bokstav som deras mamma. Det var fick aldrig vara ett namn som vi använt tidigare osv, riktigt kul :)

Men såfort man kan upp i tonåren så var det pest och pina att bo så långt ut på landet.
Man var alltid tvungen att få skjuts överallt och till bussen och åka en timme för att komma in till stan (Örebro) osv.
Jag flyttade hemifrån så fort jag kunde. Men det är ett fint ställe att komma tillbaka till, och jag hoppas att min pappa kommer bo kvar där så att jag kan komma dit med mina barn och njuta av lantliga somrar.

Jag har även bott i ett litet råtthål i Oslo i 4 månader. Det var ingen hit - men en erfarenhet!

Nu bor jag i en stor sekelskiftslägenhet i centrala Örebro och trivs otroligt bra. Kommer krävas mycket innan vi lämnar det här superläget.


Utbildning.
Till gymnasiet valde jag programmet "Hotell och Restaurang", för jag var redan då väldigt skoltrött och hade hört att det var en enkel linje med mycket praktiskt. Lät bra.
Första året fick man prova på allt möjligt och andra året så valde jag inriktning Hotell. När vi började trean så kände jag i hela kroppen att allt bara var fel. Helt fel. Jag ville byta.

Jag har alltid haft svårt att hitta kläder som passade mig och som jag trivdes i. Jag tyckte om att sy. Jag ville byta linje till "Kläder och Mode" som det så fint hette. "Textil och sömnadsteknik" borde det heta istället.
Jag bytte. Från 3e året på Hotell till 1an på Kläder och Mode. En ren chansning och jag trivdes som fisken i vattnet. Visst var jag skoltrött och det blev en massa krångel med alla grundämnen som jag gått och inte slutfört.
Men sömnaden - åh vad underbart!! Kändes som jag sydde 80% av min vakna tid. Stannade alltid kvar efter skolan. Vi hade egna låskort och kunde vara i sysalarna till kl 22.00 på kvällen.
Träffade några roliga typer där som kom att bli otroligt fina vänner.
Det enda jag ångrar idag är att jag inte gick "Barn och Fritid" eftersom det hade givit mig mer kött på benen till de yrkena som intresserar mig...


Intressen.
Jag har många olika intressen, men dom ligger ändå ganska nära varandra.
Sömnad, foto, pyssel, inredning, barn, stjärntecken, träning, hälsa, shopping och framförallt loppis-shopping.



En annan sak om mig som ni kanske märkt nu, är att jag har sjukt svårt för att vara kortfattad.. heeh.. :D
kärlek

4 kommentarer:

Malin T sa...

Va roligt att läsa allt detta om dej :) Eftersom vi typ aldrig pratat OM varandra...Nu känns det som att jag "känner" dej lite bättre, tack för att du delar med dej om dej själv! Kramar <3

Sofia sa...

Jätteskoj att läsa:) Tack för att du delade med dig! Har en fråga; Vad har du gjort efter gymnasiet? :) Man blev så nyfiken nu ;)

Catrin sa...

<3 <3

Annica sa...

massa kärlek <3<3<3<3<3<3

tack för titten och välkommen tillbaka :)