måndag 13 december 2010

mm.. dagens..

så var det det där med den där cystoskopi'n jag skulle göra idag..
jag fick betala 250:- för att få sitta ner och vänta i 30 minuter, ångest i hela kroppen, kände mig utsatt innan det ens börjat. fick bara mer och mer ont i magen. känslan över att en främmande man skulle pilla mig i snippan (eller ja, i mitt urinrör) fick mig att må så himla dåligt.

"Nea Larsson?"
oh no.. 

"Urinprov i koppen och sen försök tömma blåsan så mycket du kan. "
Klart.
"Kom in här i det här rummet så ska jag kolla med den här maskinen om du tömt blåsan"
okej...
tryck på magen med nån konstig grej och ett pip.
"japp, här var det tomt. du kan sätta dig upp på sängen och vänta här"

jag sitter där och känner paniken stiga i kroppen.. försöker tänka att det inte är någon fara, läkaren som ska göra det gör det här hela dagarna, ingen big deal...
knack på dörren och in kommer en snubbe - läkaren.
"hur mås det här då?"
bra..
"det är därför du är här?"
jaa.. alltså jag har ju inte haft några besvär på länge.. så pratade vi lite och vi kommer fram till att vi inte ska göra någon cystoskopi. för det är helt onödigt. det finns ingen anledning att göra en.
för det första så har jag inga besvär nu.
för det andra så sist jag hade så var jag gravid och det tyckte han inte "gilldes" för man har så lätt att få uvi när man är gravid och att det gått upp till njurarna var ingen stor grej.. hm..
uvi är något man får leva med att ha ibland som kvinna, vi har ju tyvärr lättare att få det eftersom vårt urinrör är så kort.

meeen? varför blev jag hitskickad?
"ja, bra fråga.. dom på spec.mödravården ville inte ta ställning"
"det är ganska konstigt för det här är inte deras område"
min njurrötgen visade superfina njurar och min "flora" var "normal" och det finns ingenting att oroa sig för. får jag uvi så ska den kunna botas lätt med vanlig antibiotika.. hm..


kunde inte denna läkare skrivit ner det och skickat ett brev till mig istället för att jag var tvungen att komma dit, skaka hand och bli 250 kronor fattigare? :(

ja, jag är glad att jag slapp göra undersökningen.
men jag fick ju pejja och sitta med ångest i ett halvt dygn innan så då kunde jag lika gärna gjort den. suck.
kärlek

2 kommentarer:

Catrin sa...

Ja usch vad drygt! kramis

frida sa...

snopet och skönt på samma gång. tur att du får 100 pix idag ;)

tack för titten och välkommen tillbaka :)