tisdag 30 november 2010

hormon in och koppar ut..

jävla otur kan man ju kalla det.. hm.


idag var alltså dagen D för att sätta in en spiral, rättare sagt, en hormonspiral för det är det alternativet som passar mig bäst. 1000:- kr fattigare drog jag till barnmorskan.

gick jättesmidigt att stätta den på plats, lite otrevligt såklart, MEN. när hon satt in den och ska klippa trådarna så hakar saxen i trådarna och den glider ut igen...  FAN!

Där ligger jag och hon är lika förvånad som jag, detta hade aldrig hänt henne förut, hon har jättedåligt samvete och frågar mig om hur jag vill göra. hon kan ju fixa fram en ny hormonspiral till mig men det tar några dagar, eftersom dessa kostar pengar så har dom inga såna på vårdcentralen. men kopparspiralerna är gratis och dom har dom fulla skåpet.. jag funderar lite och frågar om jag ska ta en sån istället? så länge? jag ligger ju liksom där redan. känns ju jobbigt att ha gjort allt jobb och sedan bara gå därifrån utan och komma tillbaka om några dagar..

hon förklarar lite om den istället och sagt och gjort så satte hon in den, snabbt och smidigt, precis som den andra. denna stannade dock kvar när hon klippte trådarna.

hon hade så dåligt samvete och jag tyckte lite synd om henne. hon skulle genast kolla upp med tillverkarna då det är dom som får stå för kostnaden om jag skulle vilja behålla kopparspiralen och om jag vill byta så ska jag få den gratis såklart. vi sa att jag kunde ha den här och prova en månad och höra av mig direkt när jag bestämt mig för hur jag vill göra..

i stunden kändes det bra. men nu känns det lite onödigt, skulle ha struntat i att sätta in en koppar.. men det är ju inte säkert att jag får dom här biverkningarna. men.. fan.. det känns inte lika bra längre..



lite info om varför jag valde hormonspiral istället för koppar.

Kopparspiral
Nackdelar
Kopparspiral kan ge rikligare och ibland även smärtsammare menstruationer.
I mycket sällsynta fall kan spiralen ge smärta.
(jag har redan smärtsamma rikliga, så det är ju inte så bra.. )
Hormonspiral
Fördelar med hormonspiral
Det är ett av de mest säkra preventivmedel vi har för närvarande.
Menstruationsblödningarna minskar eller upphör helt, vilket kan upplevas som en fördel av vissa kvinnor.
Menssmärtor blir i regel betydligt lindrigare.

hmm... får se hur jag känner mig om några dagar.. jag vill nog byta.. suck..




kärlek

5 kommentarer:

hanna f sa...

heej:)
ja har kopparspiral...har haft det i 1 år precis nu...funkar skitbra för mej....gjorde lite ont första månaderna bara...men väldigt skönt att slippa hormoner...

Catrin sa...

Stackars dig gumman! Det är ju verkligen inget man gillar att ligga där och då behöva göra det ännu en gång. Men om man bara ser till det du skrivit så förstår jag verkligen ditt val. Men kanske är det så att det känns jättebra med denna på en månad, så då borde du ju kunna få 1000 lappen tillbaka? kramar

Anonym sa...

Hej gumman...
Låt det gå lite tid och se hur det funkar...
Hur länge ska du ha inne den d2Å?;)

frida sa...

så himla surt! :( tycker synd om dig raring!

Anonym sa...

jag hade koppar spiral i 1½ år efter Liam, och den var super bra, har nog aldrig haft något bättre.. hoppas det funkar lika bra för dig

Maria Å

tack för titten och välkommen tillbaka :)