måndag 24 maj 2010

alla myter krossade!

Nu har vi vart på den här bildspelsinformationen på USÖ. Det var riktigt bra och vi blev trygga med att vi valt att föda på rätt sjukhus. Jättetrevliga barnmorskor (sen eftersom jag legat inne under graviditeten så har jag ju träffat många trevliga barnmorskor då också som jobbar på förlossningen). Fick en härlig känsla, och nu längtar vi ännu mera. Jag är inte så orolig som jag av någon anledning byggt upp dom här senaste dagarna. Nu börjar jag bli lite mer cool-lugn igen. Känns skönt, eftersom jag inte är en sån människa som stressar upp över sånt här. Det är iallafall den bilden jag har fått av mig själv, jag kanske verkar annorlunda utåt?

Men iallafall. Alla myter, allt skitsnack, allt sånt man hört under alla åren. Jag undrar bara Varför går folk runt och säger sånt här? Som jag sagt innan, man ska inte jämföra sin graviditet/förlossning med någon annans, det finns ingen som helst anledning, för INGEN är den andra lik.

Bara för att någon upplevt att dom blivit nekad viss smärtlindring. Så har det vuxit till att man blir nekad, eller att man efter ett visst skede är det "för sent". Detta är alltså Bullshit. Man kan alltid få och man har alltid rätt att få det man önskar. Dom kan ge andra förslag då det är dom som sitter med ALL erfarenhet och kan tipsa om alternativ, men det är alltid DU själv som bestämmer VAD just DU vill ha.

En annan sak, att man inte kan få ryggbedövning om man har en tatuering precis på det stället som dom ska sticka (var det är är ju helt omöjligt för oss som inte är läkare att veta). Detta är alltså INTE sant. Jag skulle kunna tänka mig att det är något som dom kanske har kommit underfund med med tiden att det inte är skadligt, låter lite gammaldags.

Sen är det detta återigen att man skulle bli hemskickad från sjukhuset direkt efter förlossningen, att Dom inte vill att man ska stanna. Det här har jag skrivit om innan, men det är alltså endast ett erbjudande att man får åka hem tidigast 6 timmar efter förlossningen. Förr var det ju inte så, då var man tvungen att stanna ett visst antal timmar.
Detta är för dom som haft komplikationer eller dom som vill stanna, tex förstföderskor, ska kunna få göra detta och att det ska finnas plats för dom.

Någonting nytt som kommit iår är detta:
"I enlighet med de flesta landsting i Sverige införs from tisdagen den 6 april 2010 avgift för de anhöriga som samvårdas med gravid/nyförlöst kvinna på kvinnokliniken.
Dygnsavgiften är 200 kr per dygn, då ingår sängplats, frukost samt kvällsfika, dvs. lunch och/eller middag ingår ej. Dygnsavgiften faktureras på kvinnans sjukhusräkning, och endast för anhörig som fyllt 20 år. "

Detta är alltså en garanti om man vill stanna en längre tid hela familjen.

Det var någonting mer jag tänkte på, men nu har jag glömt bort det. Dags för sängen nu. Föräldragrupp imorgon :)


kärlek

3 kommentarer:

Malin sa...

Skönt att allt känns bra gumman! :)

Erica sa...

åh vilken bra information. Kanon ju att du skrivit så bra. Inte för att jag ska ha barn men nång gång så :P Massor med kramar till dig och skönt att du är lugnare nu.

Catrin sa...

Låter bra att du blivit lugnare och fått veta vad som gäller just nu på detta sjukhus! <3

tack för titten och välkommen tillbaka :)